X
تبلیغات
رایتل

اسباب کِش های حرفه ای

یکشنبه 6 تیر 1395 ساعت 11:48

قدیم ترها وقتی قرار بود یکی از اهالی فامیل اسباب کشی کند همه جمع می شدند و از بسته بندی و حمل ونقل گرفته تا چیدمان و نصب وسایل در خانه جدید کمک می کردند اما امروزه به خاطر بیشتر شدن گرفتاری و البته دورتر شدن آدم ها از هم تقریبا باید تنهایی اسباب کشی کرد و هزینه های زیادی نیز متحمل شد!

اگر فکر می کنید هزینه های اسباب کشی فقط در کرایه ماشین خلاصه می شود سخت در اشتباهید. حالا دیگر اسباب کشی ها هم مدرن شده اند و کلی دنگ و فنگ دارند. اگر شما هم در شرف اسباب کشی هستید مطلب امروز را از دست ندهید.

کامیون یا وانت؟ مسئله این است

اسباب کشی به روش امروزی خرج دارد البته باید جیبتان را بسنجید و بعد سراغ مدل های مختلف آن بروید. برای حمل وسایل به خانه جدید ۲گزینه پیش رو دارید؛ یکی خاورهای بزرگ و دیگری هم وانت بارها که باید تعداد و اندازه وسایل خانه را بررسی کرده و یکی را انتخاب کنید. همین که یک گشت کوتاه در قسمت حمل ونقل درون شهری آگهی های روزنامه ها بزنید با تعداد زیادی شرکت های حمل بار مواجه می شوید. معمولا شرکت ها یا صاحبان ماشین ها در آگهی های خود منطقه یا محدوده خیابان هایی که در آن کار می کنند را نوشته اند که این، کار شما را آسان تر می کند و می توانید راحت تر گزینه مناسب را انتخاب کنید.

  

نخستین سؤالی که هنگام تماس با این شرکت های خدماتی با آن مواجه می شوید مسافت مسیرتان از مبدا به مقصد، تعداد طبقه های خانه قدیمی و خانه جدید و روز اسباب کشی است. براساس میزان مسافت بین مبدا و مقصد و تعداد طبقه ها در هر دو طرف، نرخ کرایه و حمل ونقل فرق می کند. معمولا هم اسباب کشی را ۲یا ۳ساعته حساب می کنند. یعنی اگر کل زمان حمل بار از خانه(مبدا) تا خانه(مقصد) بیشتر از ۲یا ۳ساعت مشخص شده طول بکشد ناچار خواهید بود هزینه اضافه تری را متحمل شوید! برای حمل اسباب تعدادی کارگر هم لازم دارید که شرکت ها می فرستند. نرخ دستمزد کارگرها تقریبا همه جای شهر یکسان و نفری ۲۵تا ۳۰هزار تومان است. کرایه کامیون ها از وانت ها بیشتر است؛ برای مثال اگر بخواهید در شهر تهران از میدان ولیعصر به میدان ونک بروید و مبدا و هم مقصد طبقه دوم باشد باید برای هر ۳ساعت حدود ۸۰تا ۸۵هزار تومان بپردازید، این مبلغ البته جدای از نفری ۲۵هزار تومان دستمزد کارگرهاست.

تعداد کارگرها هم بستگی به حجم اسباب و وسایل شما دارد ولی معمولا ۳تا ۴نفر بیشتر نیست. البته نرخ اتوبارها هم در جاهای مختلف شهر فرق دارد؛ مثلا اگر به یک اتوبار در حوالی جنوب تهران زنگ بزنید برای مسیری در حدود بزرگراه نواب صفوی تا خیابان کارگر شمالی، هر ۳ساعت کرایه کامیون حدود ۶۰تا ۷۰هزار تومان برایتان آب می خورد. اگر وسایل خانه کم و جمع و جور است و خبری از وسایل بزرگ و جاگیر نیست می توانید به جای کرایه کامیون از وانت بارها استفاده کنید که هزینه کمتری هم دارند. وانت بارها معمولا کرایه شان را ۲ساعته حساب می کنند چون مقدار وسایلی که می برند کمتر است البته اینجا هم باید کارگر بگیرید یا خودتان زحمت حمل وسایل به داخل ماشین را بکشید؛ برای یک مسیر مثلا در شهر تهران از میدان توحید تا میدان انقلاب که مبدا و مقصد هر دو هم در طبقه دوم قرار داشته باشد حدودا بین ۳۰تا ۴۰هزار تومان برای هر۲ساعت باید کرایه بپردازید. اگر هم بخواهید ۳کارگر بگیرید چیزی حدود ۱۲۰هزارتومان باید هزینه بدهید.

شرکت های صفر تا صدی

اگر حاضر باشید پول بیشتری خرج کنید می توانید بدون هیچ دردسر و زحمتی کارهای اسباب کشی را به شرکت های مخصوص بسپارید؛ شرکت هایی که از صفر تا صد کارها را برایتان انجام می دهند. در صفحات آگهی روزنامه ها ستون هایی با عنوان بسته بندی لوازم و اثاثیه وجود دارد که پر از این مدل آگهی ها هستند. بعضی از این آگهی ها فقط لوازم بسته بندی و کارتن های نو با اندازه های مختلف و طراحی ویژه که مخصوص بسته بندی و حمل اسباب هستند را می فروشند اما بعضی دیگر همه کار از جمع آوری و بسته بندی تمام لوازم تا حمل ونقل و چیدمان و نصب در محل جدید را انجام می دهند. این شرکت ها معمولا کارگر خانم هم دارند و تضمین هم می دهند که سر وسایل هیچ بلایی نخواهد آمد.

اینطوری فقط کافی است بر کارشان نظارت کنید و هیچ زحمتی هم لازم نیست برای اسباب کشی بکشید. وقتی با این شرکت ها تماس بگیرید نخستین چیزی که به شما خواهند گفت این است که باید از خانه و لوازمش بازدید کنند تا قیمت بدهند. البته اگر تلفنی هم متراژ خانه و میزان وسایل را برایشان شرح دهید حدود قیمت دستتان خواهد آمد؛ برای مثال کار در یک خانه ۹۰متری و حمل وسایل از بزرگراه نواب صفوی تا خیابان کارگر شمالی که مبدا و مقصد هر دو طبقه دوم باشد و کامیون هم تا جلوی در خانه برود حدودا یک میلیون و نیم تا ۲میلیون برایتان خرج برمی دارد. این قیمت ها برای همان صفر تا صدی است که گفتیم و البته برای بسته بندی و حمل تمام وسایل خانه از خرده ریزها تا وسایل بزرگی مثل مبل، یخچال و... به گفته این شرکت ها آنها با روش های خاصی در کارتن های مخصوص و با لوازم بسته بندی مخصوص کار می کنند؛ برای مثال برای بعضی از وسایل از ضربه گیر استفاده می کنند که متری ۱۵۰۰تومان قیمت دارد و معمولا هم یکی دو توپ از ضربه گیرها مصرف می شود. برای نصب وسایلی مثل لوسترها، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و... هم از کارگرهای تخصصی استفاده می کنند.

در واقع مقدار پولی که برای حمل ونقل این مسیر باید بپردازید حدود ۳۰۰هزار تومان است و بقیه هزینه ها مربوط به بسته بندی و چیدمان است. اگر هم فقط بخواهید کار خرده ریزها را برایتان انجام دهند و قید وسایل بزرگ را بزنید حدود یک میلیون تومان هزینه برمی دارد. این شرکت ها فقط برای اسباب کشی خانگی نیستند و جا به جایی وسایل اداری را هم انجام می دهند. همه این کارها به شرطی است که پول زیادی در جیبتان حاضر و آماده خرج کردن باشد.

فقط حمل سنگین ها

اگر تصمیم دارید خودتان وسایل سبک را بسته بندی و حمل کنید و فقط کار سنگین ترها را به شرکت ها بسپارید، بدانید که این شرکت ها کارشان بسته بندی حرفه ای و جابه جایی وسایل سنگینی مثل یخچال ساید بای ساید، بوفه های بزرگ، تردمیل، گاو صندوق و مبل های سنگین است. خودشان هم کارگر و کامیون می آورند و کار این وسایل سنگین را انجام می دهند؛ برای مثال برای حمل یک یخچال ساید بای ساید و یک دست مبلمان با همان مسیرها و شرایطی که در مثال های قبلی گفتیم هر ۳ساعت حدود ۱۸۰هزار تومان باید بپردازید که این نرخ برای بسته بندی، حمل ونقل و کارگر است. قیمت هر وسیله ای را هم براساس ابعاد و وزن جداگانه حساب می کنند. این نرخ برای روز تعطیل است و روزهای معمولی حدود ۵تا ۲۰هزار تومان ارزان تر حساب می شود.

هزینه ها را کم کنید

هرچه وسایل شما کمتر باشد هزینه ها از کارگر تا وسیله حمل ونقل کمتر می شود. پس موقع جمع آوری وسایل به دردنخورها را دور بریزید و آنهایی هم که لازم ندارید به کسانی که نیاز دارند هدیه بدهید؛ به این ترتیب می توانید برای مثال به جای کامیون، وانت با تعداد کمتر کارگر کرایه کنید.

فکر بسته بندی اسباب ریز توسط شرکت های باربری  را از سرتان بیرون کنید. خودتان با روزنامه باطله، ضربه گیر و کارتن های مقوایی جمع کنید و این وسایل را بسته بندی کنید. فقط بسته بندی وسایل سنگین و گران قیمت مثل بوفه، مبل، یخچال و... را به شرکت ها بسپارید.

سعی کنید روزهای تعطیل یا زمان های خاصی مثل بعد از تعطیلی مدارس اسباب کشی نکنید چون در این روزها سر شرکت ها و اتوبارها شلوغ است و پول بیشتری بابت خدمتشان می گیرند.

از دوستان و فامیل برای بسته بندی و حمل ونقل وسایل استفاده کنید؛ به این ترتیب خیلی در هزینه ها صرفه جویی کرده اید. برایشان غذا و نوشیدنی فراهم کنید و حتی کار را به چند روز مختلف تقسیم کنید تا از فشار زیاد آن کاسته شده و بیشتر شبیه یک مهمانی دور همی به نظر برسد.

سعی کنید همه وسایل را در یک ماشین جا دهید تا نیاز به برگشت دوباره یا کرایه ۲ماشین نباشد که به این ترتیب هزینه ها دوبرابر خواهد شد.

جعبه های بزرگ و محکم برای بسته بندی پیدا کنید تا مقدار بیشتری وسیله در آن جابگیرد، البته نه آنقدر بزرگ که بر اثر سنگینی قابل جابه جایی نباشد یا کارتن زود پاره شود.